25 maart 2018

Dit speciale  Open Podium  masterclass ensemblespel  vond plaats in het Gebouw van Zang en Vriendschap  aan de Jansstraat 74 te Haarlem en stond onder leiding van de musicoloog en altviolist Koen Vermeij.  De toegang was gratis.

programma:
Ensemble Con Tutti:    Netty Smit en Herman v.d. Stadt, fluit, Aad Doorduijn viool, Rob Potharst altviool en Dick v.d. Vlugt, piano met het Duet  uit cantate BWV 99
“Was Gott tutt, dass ist wohl getan” van J.S. Bach

Strijkkwartet “Der Kaffeebaum:  Aad Doorduijn en Els Elffers viool, Rob Potharst altviool en Nellie Borst cello met  deel 4 Allegro uit strijkkwartet  KV 499 van W.A. Mozart (Hofmeister)

PAUZE

Arda Friederich piano, Aad Doorduijn viool en Nellie Borst cello met deel 1 Allegro uit pianotrio KV 548 van W.A.Mozart

Salonensemble Schwung: Paul de Graauw en Joan van Beuzekom viool, Hubert Schenck cello en Theo M. Brogt, piano met  “Por Una Cabeza” van Carlos Gardel (arrangement
Uwe Rössler)

Journaliste Marilou den Outer schreef hier haar indrukken:

‘Ik ben niet de master, de masters zijn jullie’. Koen Vermey had wat moeite met de term masterclass zo zei hij voorafgaand aan wat hij liever zijn ‘workshop voor ensembles’ zou noemen. Bovendien deed het hem denken aan masterclasses van sopraan Elisabeth Schwarzkopf, waar zangers vaak huilend van weg liepen. Dat was uiteraard niet de bedoeling zondag 25 maart bij Contutti. Vriendelijke woorden en be- en aanmoediging waren troef in de workshop van musicoloog en altviolist Koen.

Vier ensembles hadden zich aangemeld, met verschillend repertoire. Leden van het ensemble Contutti (inderdaad, genoemd naar de vereniging) trapten af met het Duet uit cantate BWV 99 van J.S.Bach. ‘Was Gott tut, dass ist wohlgetan’. De bezetting: piano, viool, altviool en twee fluiten. De tekst werd nadrukkelijk bij de uitvoering betrokken. Immers, ‘je moet wel van heel goede huize komen om Bachs stuk zomaar te kunnen bevrijden van de tekst’. Flink wat aandacht besteedde Koen aan de rol van de piano als continuo en tsja de tweede fluit, die moest zich eigenlijk de rol van de hobo aanmeten. Mooi om te horen dat het stuk na een half uur vol aanwijzingen steviger stond.

Strijkkwartet Kaffeebaum (2 violen, altviool en cello) had ambitieus gekozen voor deel 4 Allegro uit strijkkwartet KV 499 van W.A. Mozart. ‘De master hier is Mozart, de speelse Mozart. Dat jullie dit durven spelen betekent dat jullie veel plezier beleven aan het met elkaar spelen, een compliment waard,’ aldus Koen. Goed op elkaar letten, niet gaan hollen was zijn advies.

Al heel ‘af’ klonk het deel 1 allegro uit pianotrio KV 548 eveneens van Mozart, uitgevoerd door het derde ensemble in actie. Een eenvoudiger structuur dan het vorige, een sonatevorm. Koen probeerde met het drietal vooral te werken aan het beter hoorbaar en –kenbaar maken van de tegenstelling in het stuk. Hij liet het hen achtereenvolgens dramatisch, romantisch en neutraal spelen. Wat bedoelde de componist hier eigenlijk mee? Zo nam Koen musici maar zeker ook het aandachtige publiek volop mee in de compositie.

Het sluitstuk kwam van Salonensemble Schwung, met twee violen, een cello en piano. ‘Por una Cabeza van Carlos Gardel, in arrangement van Uwe Rössler. Een tango, met heel eigen klank en wetten. Ooit van een eigen intro voorzien  door violist Itzhak Perlman (zie Youtube https://www.youtube.com/watch?v=kigoRVhyaf4). Perlman laat hier goed zien hoe klassieke musici kunnen schmieren met muziek, aldus Koen. Mooi gespeeld, wat kan ik hier aan doen? lachte Koen toen Schwung het stuk had voorgespeeld. Maar ik denk dat het contrast tussen couplet en refrein wat groter kan.  De eindtijd van deze masterclass/workshop liep ruim uit , maar zowel uitvoerenden als publiek hebben er flink van genoten.

Marilou den Outer | journalist | historicus